Schoolplan tegen ziekmakend beeldscherm
Maximaal twintig minuten achter elkaar zitten turen op je laptop, tablet of smartphone. Daarna minstens twintig seconden een blik in de verte en dan weer maximaal twintig minuten digitaal aan de slag. Daarnaast minstens twee uur per dag naar buiten: om te spelen, te wandelen of anderszins te profiteren van het gezonde buitenlícht en ook de gezonde buitenlúcht. Met die ‘20-20-2’- vuistregel voor basis- en middelbare scholen hoopt de GGD de risico’s bij kinderen van overmatig beeldschermgebruik en internetten zoveel mogelijk tegen te gaan.
Vandaag wordt het voorschrift, wetenschappelijk onderbouwd door onder anderen jeugd- en oogartsen van het Radboudumc en Erasmus MC en voor scholen uitgewerkt door medewerkers van GGD Gelderland-Zuid in Nijmegen, gelanceerd. Dat gebeurt op het Nederlands Congres Volksgezondheid in Utrecht.
Edwin Mulder van de GGD Gelderland-Zuid: ,,Jongeren van 10 tot 18 jaar kijken gemiddeld 5 tot 7 uur per dag op een smartphone, laptop, computer of tablet. De gevolgen van het vele gamen, facebooken en instagrammen laten zich steeds meer gelden.” De hulp van de GGD wordt door steeds meer scholen ingeroepen, omdat ze bij de leerlingen zien dat de toegenomen digitalisering tot gezondheidsklachten leidt. De kwalijke effecten van het toegenomen computergebruik bestaan uit oogaandoeningen, overgewicht, pijnklachten in nek, schouder en armen en een verstoord slaapritme.
De GGD ziet de voordelen die je met digitaal onderwijs onmiskenbaar óók kunt behalen. ,,Wat ons betreft hoeft laptoponderwijs zeker niet gelijk helemaal in de ban gedaan te worden.” Mulder geeft als voorzichtig advies maximaal 2 uur digitaal onderwijs per dag. ,,Maar daar hoeven we ook niet te strak in te zijn. Met het steeds grotere aandeel van computeronderwijs van tegenwoordig kan het soms niet anders dan dat je meer tijd achter het toetsenbord doorbrengt. Maar doe dit dan in combinatie met onze adviezen: rust voor de ogen en voldoende buitenlicht.”
Lees hier verder over de risico’s.
Bron: ad.nl